شيخيه

جوینده گرامی در این پست شما فایل با عنوان شيخيه را مشاهده می نمایید.
شيخيه|50687846|lga|

حجم فایل : 2.0 MB
نوع فایل : پاور پوینت
تعداد اسلاید ها : 176
بنام خدا بنیانگذار شيخ احمد احسائي شيخ احمد احسايى (1166-1241ق) است كه در احساء در شرق عربستان به دنيا آمد. وى براى تحصيل به نجف و كربلا ‏رفت و اجازه اجتهاد گرفت. تعبيرات فلسفى قديم متأثر از آثار سهروردى را با اخبار اهل‏بيت( ‏ع) درهم ‏آميخت و روش جديدى را بنا ‏نهاد. مثلاً قائل است كه:
وجود و ماهيت هر دو اصيل هستند.

علامه حسن زاده آملى: شيخ احمد احسايى كه قائل به اصالت وجود و ماهيت است و قواعد فلسفى را معتبر نمى‏داند، بدون آنكه متوجه باشد در گرداب ثنويت (و شرك) افتاده است كه قائل به يزدان و اهريمن هستند و سهمى از توحيد ندارند.
حكيم الهى حاجى سبزوارى : از معاصران ما برخى قواعد حكمت را قبول ندارند و به «اصالت وجود و ماهيت» قائل شدند و در بعضى از آثار خود آوردند وجود منشأ كارهاى خير و ماهيت، منشأ كارهاى شر است و همه اين آثار، اصيلند. پس منشأ صدور آنها به طريقه اولى، اصيل خواهد بود. مهم‏ترين موارد اختلاف با ديگر مسلمانان :
1. معاد: شيخ قائل به معاد روحانى است و از آن به «هور قليايى» كه نوعى جسم لطيف است تعبير مى‏كند. هورقليا كلمه‏اى سريانى به معنی قالب مثالى است و از اصطلاحات فلسفى شيخ احمد احسايى است.
شيخ احمد دو جسم براى انسان قائل است:
الف) كالبد ظاهرى : كه بدن جرمانی و دنیوی است و در قبر، تجزيه و زوال مى‏پذيرد و عناصر آن به طبيعت برمى‏گردد.
ب) جسد هور قليايى: كه فناپذيرى جسد اول را ندارد و بعد از متلاشى شدن جسم، آنچه كه در روز رستاخيز محشور می شود همين جسم مثالى و هورقليايى است كه ثواب و عقاب اخروى به همين جسم بر مى‏گردد.
2. معراج: شيخ احسايى، اصل معراج پيامبر اكرم ‏(ص) را پذيرفته است و قائل به جسمانى بودن آن مى‏باشد منتها تفسيرى در جسمانى بودن معراج دارد كه با ديدگاه مسلمانان تطبيق ندارد. مى‏گويد: پيامبر اكرم ‏(ص) در هر فلكى از افلاك، جسمى متناسب با جرم آن فلك به خود مى‏گرفت تا ورود در افلاك مختلف براى بدن ظاهرى و جسمانى او مشكل ايجاد نكند.
بدن پيامبر لطيف‏تر از آسمان‏ها بود و با بدن هورقليايى به آسمان رفت.
3. امام عصر عليه السلام: شيخ احمد احسايى، وجود امام عصر (ع) و ظهور او را از مسلم و حتمى مى‏دانست ولى مى‏گفت: امام در يك عالمى غير از اين عالم مادى، سكونت دارد و از آنجا، بر همه عالم حكم‏فرمايى و حكم‏رانى دارد و روزى كه خدا به او اجازه دهد در اين عالم ظاهر خواهد شد و عالم را پر از عدل و داد خواهد كرد. «كنت دوگوبينو» وزير مختار فرانسه، در كتاب «سه سال در ايران» مى‏نويسد: شيخى‏ها با شيعه اختلاف دارند. شيعه مى‏گويد: امام دوازدهم با قالب جسمانى، روزگار مى‏گذراند ولى شيخى‏ها مى‏گويند: امام دوازدهم با قالب روحانى زنده است.
پيروان شيخ، چون طول عمر امام زمان ‏(ع)را با موازين فلسفى خود سازگار نمى‏ديدند قائل شدند كه روح حضرت، در بدن هورقليايى زندگى مى...



مطالب دیگر:
سينتيك خشك كردناساس مولکولی و بیوشیمیایی کیفیت گندمكود شيميايي NPKکلیاتی پیرامون سرقفلی وانتقال آناستفاده از مايكروويو تحت خلاء در خشك كردن مواد غذاييسيليس‏هاي رسوبيمدل تردی مکس (پرگار نقشه کشی )آزمون 2 تابستان قلمچی (پیش تجربی)مدل تردی مکس (بیش از چهل میز و صندلی اداری )تكنولوژي تولید ماءالشعيرروش‏های تعیین فساد اکسیداتیو در چربی ها و روغن هاگزارش کارآموزی کارخانه بهنوش ایرانچشم انداز گندم دوروم در جهانساخت فروشگاه ussdبررسي افزودن هيدروكلوئيدها بر ويژگي‏هاي رئولوژيكي خمير آرد گندم با دستگاه ميكسولببررسي وضعيت روستاهاي قرتين حسنجون وسيه آبادبررسی تعیین مرز لهستانجاذبه‌های جغرافیایی و زمین‌شناختی ایرانجزئياتي پيرامون شهرهاي ايرانگرافن وکاربردهای آن درصنعتآگهی ترحیمسورس قالب آماده پاورپوینتکاربرد نشاسته ذرت در حفاریمعجون های گیاهی چاقی ولاغریمقدمه ‏ای در خصوص مقایسه اثرات ساکارز و شربت ذرت با فروکتوز بالا بر روی سلامتی